Do czego może prowadzić społeczno-kulturowa globalizacja?

Globalizacja, jak niemal każde postępujące zjawisko, posiada zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Dotychczas nieznane i niemożliwe do przewidzenia są efekty, jakie pociągnie za sobą istnienie globalizacji. Istnieją jednak na ten temat rozmaite teorie. Twórcą jednej z nich jest Ulf Hannerz, który zakłada cztery możliwe scenariusze rozwoju uniformizacji kulturowej. W myśl jego założeń, możliwy do spełnienia jest wariant globalnej homogenizacji.
Przeczytaj również: Globalizacja migracji
W jego wyniku miałyby zaniknąć rozmaite kultury lokalne, a zamiast swoich tradycji przyjęłyby wzory z zachodniej kultury, uznawanej za dominującą. Z kolei według stworzonego przez Hannerza wariantu nasycenia kulturowego, lokalne wzorce kulturowe będą eliminowane stopniowo, przez kilka pokoleń. W myśl wariantu deformacji kulturowej, między światowymi społeczeństwami ma zachodzić proces dyfuzji. Za jego przyczyną kultura zachodnia ma być przyjmowana w innych państwach po uprzednim przefiltrowaniu. W wyniku takiego działania przyjmowane mają być tylko wartości niższego poziomu, a wzorce dostosowane są do lokalnych tradycji.
Przeczytaj również: Migruj z kulturą
Według ostatniego z wariantów – amalgamacji kulturowej – to kultura zachodnia wzbogacana jest o elementy kulturowe rodem z peryferii.
Przeczytaj również: Migracja w celach zarobkowych
Kategorie artykułów
Polecane artykuły

Jakie cechy powinien mieć idealny album o piłce nożnej?
Atrakcyjna okładka i wizualna prezentacja są kluczowe dla przyciągnięcia uwagi czytelników. Elementy graficzne oraz odpowiednia kolorystyka i czcionki powinny oddawać charakter sportu. Ważne są również zdjęcia i ilustracje, które wzbogacają treść albumu. Dobrze zaprojektowana okładka sprawia, że pub

Najlepsze praktyki negocjacyjne przy zakupie używanego pojazdu
Przygotowanie do negocjacji jest kluczowe dla osiągnięcia satysfakcjonujących warunków zakupu. Warto zacząć od zrozumienia rynku oraz cen podobnych pojazdów, co pozwoli ocenić uczciwość oferty. Zebranie informacji o sprzedawcy i jego oczekiwaniach pomoże w budowaniu relacji oraz dostosowaniu propozy